Studiero är viktigt – men det löser inte allt
Studiero är viktigt – men det löser inte allt
Nyligen avslog styret vårt initiativ för ökade skolinsatser i tidig ålder med fokus på svenska, matematik, språkutveckling och läsförståelse. Motiveringen var att de redan gett nämnden i uppdrag att arbeta för ökad studiero i skolan, och ansåg att det var jämställt med vårt förslag.
Detta resonemang är inte bara bristfälligt, det missar helt poängen. Att skapa en lugn och trygg studiemiljö är självklart viktigt, men det kan aldrig jämställas med de riktade insatser vi föreslår för de yngre eleverna i förskoleklass till årskurs 3. Att förbättra språkutveckling och matematiska färdigheter tidigt i skolgången har visat sig vara avgörande för att ge eleverna en stabil grund att stå på – en grund som lägger grunden för all framtida inlärning.
Forskning som presenteras av Skolverket visar att tidiga insatser inom språk och läsförståelse kan göra stor skillnad för elevernas fortsatta skolgång och framtida möjligheter. Att förväxla detta med ”studiero” som en allmän ordning i klassrummen är att förenkla ett komplext problem.
Vår förslag om att frigöra resurser genom att anställa fler heltidsanställda som kan fokusera på de yngre åldrarna handlar inte bara om ordning och reda – det handlar om att ge varje barn den individuella stöd och undervisning som behövs för att utvecklas så långt som möjligt, som Skollagen tydligt kräver.
Det är dags att inse att tidiga satsningar är en investering i framtiden, och att studiero inte är lösningen på allt. Elever behöver både en lugn miljö och rätt förutsättningar för att utvecklas – det ena kan inte ersätta det andra.